Mirac är en ideell förening som grundades 2013 på Stockholms Universitet och som har till uppgift att främja tvärvetenskaplig forskning om musikbransch och musikliv. Mirac skall vara en mötesplats för forskare från olika discipliner, musikbransch och andra aktörer som är verksamma eller intresserade av musikliv, musikbransch och musikindustri. Det övergripande syftet är att främja dialog och kunskapsutbyte mellan framför allt forskarvärlden och branschen men även andra aktörer.
Föreningens verksamhet genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt; information som utgår från föreningen skall präglas av saklighet och opartiskhet. Mirac har hittills anordnat följande konferenser:
- 2023 På Kungl. Musikhögskolan: Mirac 10-årsjubileum
- 2022 Inställt på grund av Covid
- 2021 på Kungl. Musikhögskolan på temat: Press play – efter den stora pausen
- 2020 inställt på grund av Covid
- 2019, på DAVA vid Högskolan Dalarna i Falun på temat, Vad är livemusik idag och vart är den på väg?
- 2018 på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm på temat, Vart är musiken på väg? Perspektiv från forskning, bransch och politiker.
- 2017 på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm på temat, Musik och algoritmer i digitalt landskap.
- 2016 på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm med temat, Musikliv i snabb förändring, hur förändras forskningen?
- 2015 på Stockholms Universitet med temat, Vidgade vyer över musiken
- 2014 på Stockholms Universitet med temat, Ett förändrat musiklandskap,
En viktig del av föreningens verksamhet är att upprätthålla ett aktivt forskarnätverk för de forskare som utifrån sina olika discipliner studerar musik. I nätverket finns ämnesområden som företagsekonomi, datavetenskap, etnologi, sociologi, representerade.
Om du är intresserad av att bli medlem i Mirac, tveka inte över att höra av dig!
Föreningens stadgar finns att läsa här.
Styrelsen
Styrelsen utgörs för närvarande av Thomas Florén, Susanna af Leijonhufvud, Daniel Fredriksson, Sebastian Lindroth Ahl, Karin Eriksson, Eleonor Ferrari, Joppe Pihlgren, Martin Roos och Jan-Olof Gullö
Thomas Florén
Thomas är filosofie doktor i sociologi, lektor i Ljud- och musikproduktion vid Högskolan Dalarna och lektor i musikproduktion på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Han disputerade 2010 vid Sociologiska institutionen på Stockholms universitet och intresserade sig i avhandling för skivindustrins organisering med fokus på kunskap, kreativitet och kompetens. Han är även initiativtagare till- och ordförande för Mirac.
Susanna Leijonhufvud
Susanna är filosofie doktor i musikpedagogik. Hon disputerade 2018 med avhandlingen Liquid Streaming, The Spotify Way To Music.
Daniel Fredriksson
Daniel är musikforskare och disputerade i etnologi vid Umeå Universitet 2017. Han är verksam som universitetsadjunkt i ljud och musikproduktion vid vid Dalarnas Högskola. Han är verksam som musiker, framför allt inom folk- och världsmusik och har en yrkesbakgrund som arkivarie. Avhandlingsprojektet behandlar kopplingen mellan musik, kulturpolitik och plats och utgår från Dalarnas musikliv. Han arbetar också med musikinsamlingsprojektet Musik på flykt vid Svenskt Visarkiv där han intervjuar och spelar in nyanlända musiker samt dokumenterar olika musik- och kulturmötesprojekt.
Sebastian Lindroth Ahl
Sebastian är digital strateg och onlinemarknadsförare på den egna digitalbyrån Vast & Awesome. Han rör sig i gränslandet mellan musikbransch, marknadsföring och tech. Han anlitas bland annat av artister, management, bokningsbolag, spelställen, festivaler och musiktechbolag. T.ex. Håkan Hellström, Polar Music Prize, The Ark, Johnossi och Peter Bjorn and John.
Karin Eriksson
Karin är filosofie doktor i musikvetenskap, musiketnolog och lektor i Ljud- och musikproduktion vid Högskolan Dalarna. Hon disputerade 2017 vid Uppsala universitet på en avhandling om svensk spelmansmusik. Hennes huvudsakliga forskningsintressen är traditionsmusik i Norden med gränsdragningar mot populärmusik och dans. Hon har särskilt arbetat med frågor om musikalisk tillhörighet och immateriellt kulturarv. Hon har varit forskare vid svenskt visarkiv i Stockholm och vid musikhögskolan i Oslo. För närvarande är hon postdoktor vid Institut for tradisjonskunst og folkemusikk vid Universitetet i Sørøst-Norge. Hon arbetar med ett projekt om samkönad och könsneutral folkdans inom folkmusikmiljöer med titeln: Embodying Traditions. Exploring Gendered Spaces in Traditional Dance and Music in Norway and Sweden.
Eleonor Ferrari
Eleonor är studierektor och adjunkt vid institutionen för musik – och medieproduktion på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Där undervisar hon i låtskrivande, musikproduktion, bild – och videoproduktion. Hon är verksam sångerska, låtskrivare och musikproducent och fokuserar just nu på musikprojekt för barn.
Joppe Pihlgren
Joppe är VD för Svensk Live som samlar den svenska livemusiken i form av festivaler, klubbar, musikföreningar, arenor m. fl. Joppe har – innan jobbet på Livemusik Sverige – arbetat under cirka 10 år med utvecklingen av kulturella och kreativa näringar på t ex Tillväxtverket (regional utveckling och tillväxt) och KK-stiftelsen (forskningsprojekt). Med popbandet Docenterna har han spelat in 12 album och genomfört cirka 1800 spelningar. Joppe har också arbetet i det som ibland kallas för ”traditionellt näringsliv”, samt som programledare och producent för olika TV-program.
Jan-Olof Gullö
Jan-Olof är professor i musik- och medieproduktion och Institutionsföreträdare på institutionen för musik- & medieproduktion på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Han har varit verksam som ljudtekniker och producent och tidigare även lektor vid Södertörns Högskola.
Martin Roos
Under åren 1991 – 1995 spelade Martin gitarr i Kent och var med på det självbetitlade debutalbumet. Parallellt med Kent började Martin en helt ny karriär 1993 inom musikbranschen på skivbolaget Sonet Grammofon som Promotion Manager. Därefter värvades han till Sony Music där han jobbade som Product Manager/International Exploitation Manager.
1997 startade Martin ett artistmanagement och den första artisten som signades var Kent. Samarbetet med Kent varade i 17 år innan han 2014 valde att fokusera på uppdraget som CEO för det kommunala Destination Management Organization (DMO) Destination Eskilstuna. Martin var också en av ägarna till rockklubben Blå i Eskilstuna som under sin storhetstid 2000 – 2004 huserade svensk musikelit både på scen och i dj-båset. Han är i grunden musikvetare och sedan 2018 skapar Martin även instrumental kontorsmuzak med sitt projekt Byråkrat. Mellan åren 2020 – 2023 arbetade han som ordförande i Svensk Live och under hösten 2022 lämnad han Destination Eskilstuna efter 10 år som CEO för att utforska sambandet mellan ljud och varumärken samt gå in som senior platsstrateg på Placebrander. From 1 januari 2024 är Martin CEO för Upplev Norrköping som är Norrköpings kommun DMO.
Tidigare styrelsemedlemmar
Lars Kaijser, 2013-2020
Linda Portnoff, 2013-2019
Gunnar Ternhag 2013-2016
Daniel Johansson 2013-2015